Det har blivit ganska vanligt att ta vassleprotein i samband med träning, speciellt om ens fokus är på att bygga upp styrka och muskler. De flesta köper det i pulverform som sedan blandas ut med vatten. De flesta är smaksatta, vasslepulver har inte så god smak i sig självt, bland de vanligaste hittar man choklad, vanilj och fruktsmaker. Man kan också blanda ut pulvret med mjölk för att få i sig andra näringsämnen samtidigt.
När man är klar med ett träningspass så fortsätter kroppen att jobba med förbränningen och nedbrytningen av olika ämnen. Om man inte tillför den proteiner så är det musklerna som bryts ner- precis motsatsen till ens målsättning. Då kan det vara lämpligt att ta ett vassleprotein för att stoppa denna nedbrytning och istället gynna uppbyggandet av musklerna.

Vad är vassleprotein?

Vassla är en naturlig biprodukt vid framställningen av ost. Den är lättsmält och full av de så viktiga aminosyrorna och proteinerna som är grunden för att bygga upp sin kropp. Eftersom den snabbt absorberas av kroppen är den speciellt lämplig att dricka direkt efter träningen. Men många använder också vassleprotein som ett näringsrikt mellanmål, gärna ett par timmar före planerat träningspass.
All de olika vassleprotein som finns på marknaden är inte exakt samma sak. De är alla baserade på mjölk men det som kan skilja något är filtreringen. Ju mer man filtrerar vasslen desto mer koncentrerad blir den och rik på proteiner och aminosyror. Vid den första filtreringen så är det en del fett och laktos kvar i vasslen, men redan vid nästa omgång så har man fått bort så gott som allt. Detta gör att den har mer proteiner per gram. Ytterligare ett steg kan vara att hydrolysera vasslen då man bryter ner den ytterligare. Detta i sin tur gör att kroppen kan ta upp den mycket fortare.

Fördelarna med vassleprotein

Det finns flera anledningar till att ta vassleprotein när man jobbar hårt med träning. Ibland kan det vara svårt att få i sig all den näring som man behöver genom kosten, och ett extra tillskott kan göra stor skillnad. Speciellt viktigt är det att ge kroppen det där lilla extra direkt efter träningen, så att musklerna inte bryts ner. Även om man inte gör någonting alls så är kroppen och musklerna aktiva långt efter passet. Därför kan vassleprotein leda till större och starkare muskler på kortare tid, då det samarbetar med kroppens egna funktioner.