Proteinpulver är en form av kosttillskott vars egenskap är att tillföra näring och energi till kroppen, i form av protein, kolhydrater och fett samt vitaminer, mineraler och aminosyror. Anledningen till att det blivit populärt att använda bland folk som tränar beror på att det går snabbt att fixa och därmed blir det ett effektivt sätt att få i sig både näring och energi på.

I vilka former finns proteinpulver?

Proteinpulver finns i flera olika former, såsom pulver man blandar med vätska själv och färdiga drycker. Det går även att tillverka egna bars av proteinpulver, eller köpa proteintillskott i form av färdiga bars. Fördelen med pulver man själv blandar med vätska – oftast i form av vatten, komjölk eller växtmjölk – är att det går att reglera mängderna vätska och pulver. Detta innebär att det blir lättare att justera doseringen efter sina egna preferenser och önskemål, både gällande mängd och konsistens. Pulvret kan även användas till att baka egna proteinkakor eller bars, där man själv kan bestämma över innehållet och smaken.

Färdiga proteindrycker finns även att tillgå, vilka brukar innehålla en kombination av proteinpulver, kolhydrater och olika aminosyror och vitaminer.

Varför använder man proteinpulver?

Anledningen till att vissa använder proteinpulver beror framför allt på att det är ett effektivt sätt att få i sig olika näringsämnen och energi på. Om man däremot äter tillräckligt med mat varje dag behöver de allra flesta inte komplettera sin dagliga kost med proteintillskott. I vissa fall används proteinpulver som ett sätt att kontrollera sitt mat- och kaloriintag, vilket inte är en hälsosam metod. Med andra ord är proteinpulver främst ett sätt att komplettera sin kost, snarare än ett sätt att ersätta den. Vissa tenderar dock att ersätta istället för att komplettera, vilket inte heller är hälsosamt i och med att mat alltid innehåller fler funktioner för kroppen än att tillföra näring och energi.

Vad består proteinpulver av?

Det finns idag en mängd olika proteinpulver att välja mellan och de kan vara både animaliska och vegetabiliska. De animaliska är framför allt baserade på vassleprotein och kasein, och de vegetabiliska är framför allt baserade på sojaprotein och hampaprotein.

De olika typerna av protein är tänkta att användas i lite olika sammanhang. Vassleprotein tas upp snabbt av kroppen och rekommenderas att inta i samband med träning medan kaseinprotein tas upp långsamt av kroppen och därmed rekommenderas att användas om man har fått i sig otillräckligt med näring och energi under dagen. Soja- och hampaprotein kan användas både i samband med träning och om man fått i sig för låga mängder med näring och energi under dagens gång.

Vilka olika typer av proteinpulver finns det?

Proteinpulver finns i två olika utföranden: hydrolyserat och isolat. Hydrolyserat protein innebär att de aminosyror som proteinerna består av har brutits ned till kortare kedjor för att på så sätt förbättra upptaget och göra så kroppen snabbare tar upp energin.

Isolat är vad som brukar kallas för ”renat” protein, det vill säga: när proteinhalten är väldigt hög. Vanligtvis brukar proteinhalten i isolat ligga mellan 90 och 98 procent per 100 gram. Detta innebär att förekomsten av andra ingredienser är låg och proteinpulvret innehåller enbart låga halter av kolhydrater och fett.