Styrkelyftare som utför knäböjAlla styrketränare och andra seriösa utövare av sport är mycket noga med vad de äter och dricker. Det ska naturligtvis vara en sund kost, grunden för god hälsa och en sund kropp. Men samtidigt så vill man få ut så mycket som möjligt av sin träning och satsar därför på vissa matvaror och tillskott för att få hjälp med detta. Kreatin är ett av de mest populära tillskotten, som verkligen fungerar.

Kreatin finns naturligt i maten, framför allt i fisk och kött. Men den mängd man får i sig på detta sätt är inte riktigt tillräcklig för att göra skillnad när man tränar. Därför kompletterar många med ett kosttillskott som innehåller kreatin. Eftersom dessa är framställda på kemisk väg är det även något som vegetarianer och veganer kan använda.

Vad gör kreatin i kroppen?

En viktig anledning till att ta kreatin är att den bygger muskelmassa. Musklerna blir större och starkare, och effekten sitter i även efter man slutat med tillskottet. Undersökningar har visat att det är ganska stor skillnad i ökad muskelmassa, nästan 10%, jämfört med de som inte tar någonting alls.

Men kreatin ger även större uthållighet och man kan prestera mer. Detta är ett tillfälle för att satsa på sin träning och bygga upp sin kropp. När man slutar ta kreatin så försvinner den här effekten, så det gäller att utnyttja den medan den finns där. Men det är ett sätt att klara av mer och maximera sin träning, som i sin tur kommer att ge bestående resultat.

Är kreatin farligt?

Eftersom kreatin finns naturligt i både kroppen och maten man äter så är det inte ett farligt ämne. Det kan ge en del biverkningar i form av vätskeanhopningar, men denna extra vätska försvinner när man slutar med tillskottet. En del har också märkt av att håret blir lite tunnare. Om man inte följer instruktionerna utan tar lite för mycket kan det också påverka magen. Det är alltså viktigt att balansera sitt intag, men det är något som gäller för det mesta.

Kreatin räknas inte som doping, det är ett tillskott som man kan ta inför tävlingar. Men framför allt så kan det vara till hjälp för att bygga upp kroppen under träning, skapa stor muskelmassa. När man har mer energi och uthållighet blir det lättare att träna och man kan ta itu med större utmaningar. Kreatin kan alltså vara till stor nytta för styrketränare, ett tillskott som man helt klart bör undersöka.

Topp 5 kreatin

  1. SmartSupps Creatine Monohydrate. Ett fint och lättlösligt kreatinmonohydratpulver, till ett bra pris.
  2. Star Nutrition Creatine Monohydrate. 100% högkvalitativt mikroniserat kreatin. Snällt mot magen.
  3. Svenskt Kosttillskott Core Creatine Pro. En blandning av de bästa kreatinsorterna, med god citronsmak.
  4. dXb Kreatin. Mikroniserat (inte malt), lättlösligt kreatinmonohydrat.
  5. Maxim Pure Creatine. Rent kreatinmonohydratpulver för den som utövar explosiva sporter.