Du kanske tror att du inte behöver använda kosttillskott för att bygga muskler, och det är möjligt att du har rätt. Men för många av oss är kosttillskott ett enkelt, och faktiskt också kostnadseffektivt, sätt att påskynda muskeluppbyggnaden. Vare sig du tränar för styrka eller för muskeltillväxt kan kosttillskott hjälpa dig.

Att bygga muskler kräver en hel del disciplin och hårt arbete. Men innan du börjar med den intensiva träningen behöver tillföra energi och bränsle, i form av rätt näringsämnen, till kroppen. Att äta rätt, och bibehålla en hälsosam livsstil är bara två av de viktiga faktorerna som kan hjälpa dig att nå dina mål i fråga om styrka och/eller muskeltillväxt.

Den andra viktiga faktorn du behöver beakta, förutom att träna, är att äta rätt tillskott. De flesta tänker nog direkt på protein när de hör ordet ”kosttillskott”. Det finns dock även andra tillskott, som är lika viktiga för att kroppen ska prestera bättre under träning, och återhämta sig bättre efteråt. 

Tillskott före och efter träningen är viktigt för att hjälpa kroppen att utveckla muskler även när du inte är på gymmet. Det kan också hjälpa dig att hålla din träning och andra dagliga rutiner på ett strukturerat sätt. Detta gör det i nio fall av tio lättare för dig att hålla dig fokuserad på dina mål.

En plan för muskelbyggande bör bestå av åtminstone tre delar. Dessa delar är:
1.    En plan för muskelbyggande, som gärna får tas fram i samarbete med en personlig tränare.
2.    Ett korrekt födointag för att utfodra din kropp och ge ytterligare energi.
3.    Rätt tillskott för att stödja dina muskelbyggande aktiviteter.

Om du kan hålla dig till dessa principer kan det hjälpa dig nå dina mål att uppnå en hälsosam livsstil som visar resultatet i form av större muskler.

När behöver jag ta proteintillskott?

Vältränad kvinna mot mörk bakgrundOavsett om du sportar eller bara vill försäkra dig om att din kropp fungerar optimalt, behöver du se till att du får i dig rätt protein, särskilt tillräcklig med essentiella aminosyror, som enbart kan komma från din kost eller proteintillskott.

En av de näringstillskott som vanligtvis rekommenderas för gymträning är protein. Vassleprotein är en av de mer populära kosttillskotten ute på marknaden eftersom detta ger ett lättsmält och absorberbart protein som behövs av kroppen, särskilt under träning. Men för de som menar allvar med att bygga upp sina muskler och styrka, finns det vissa kosttillskott som har utvecklats för att ge välbehövliga näringsämnen bortsett från protein.

Protein kan lätt bli en stapelvara i en gymtränares kost, det finns dock andra näringsämnen som är lika viktiga och som stödjer kroppens behov under och efter styrketräning.

Även om man ofta hör att snabb absorption av näringsämnen är viktigt, behöver du även långsamma absorberande proteiner för att frigöra essentiella aminosyror i kroppen.

Generellt sätt hjälper aminosyror till att reparera och främja muskeltillväxt. Grenade aminosyror, å andra sidan, krävs av kroppen för att reparera muskel vävnader. Det hjälper även för att öka muskelmassa och samtidigt minimera kroppsfett.

Tillsats av andra näringsämnen som finns i frukt och grönsaker, liksom andra näringsprodukter är också viktigt för att bygga muskler. Din kropp kommer att kräva tillräckligt med näringsämnen för att stödja intensiv träning samtidigt som den bryter ner fettsyror för att producera energi och bilda ämnet glukos.Du måste äta från rätt grupp av proteinkällor såsom ägg, ost fisk, kött eller mjölk för att få de essentiella aminosyrorna. Om du redan äter protein från denna grupp genom proteinrika livsmedel och samtidigt tillräckligt, så kan du överväga att komplettera din kost med proteintillskott som vi har skrivit om ovan, vilket ofta ger dig de nio essentiella aminosyrorna.